ePrivacy and GPDR Cookie Consent management by TermsFeed Privacy Policy and Consent Generator

Informacje dla Akcjonariuszy

Zwrot z kapitału

Ograniczenia w obrocie akcjami Spółki

Ograniczenie ustawowe w obrocie akcjami Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. (dalej: Spółka) – prawo pierwokupu Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.
Na podstawie art. 3a ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 6 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej: „Ustawa”), Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa (dalej: „KOWR”) przysługuje odpowiednio prawo pierwokupu oraz prawo nabycia akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. (dalej: Spółka, GPW S.A.). Spółka jest bowiem właścicielem oraz użytkownikiem wieczystym nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni co najmniej 5 ha.

W związku powyższym, w przypadku kupna bądź nabycia akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A., w stosunku do których przysługuje prawo pierwokupu KOWR, należy stosować się do opisanej poniżej procedury.

Zgodnie z wytycznymi KOWR brzmienie klauzuli umownej dot. prawa pierwokupu akcji. powinno zawierać poniższy zapis: "Sprzedający oświadcza, ze na mocy niniejszej umowy sprzedaje Kupującemu …… akcji, za cenę…….. zł, tj. po…… zł za każdą, a Kupujący oświadcza, że te akcje kupuje za cenę określoną powyżej, pod warunkiem, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa prawa pierwokupu akcji nie wykona"

Sprzedaż akcji



Akcjonariusz:

  • Zawarcie WARUNKOWEJ UMOWY SPRZEDAŻY AKCJI. Zapisy umowne oraz forma umowy zależą od woli Stron umowy i Spółka nie ingeruje w ich treść (z zaznaczeniem, że zapisy winny być zgodne z przepisami prawa). Istotne jest zawarcie w treści umowy warunku o prawie pierwokupu akcji przez KOWR.
  • Przesłanie do Spółki oryginału warunkowej umowy sprzedaży akcji.

SPÓŁKA:

  • Spółka przesyła stosowne zawiadomienie do KOWR. Prawo pierwokupu akcji Spółki KOWR może wykonać w terminie 2 miesięcy od momentu otrzymania zawiadomienia Spółki.

Zależnie od skorzystania lub nieskorzystania z prawa pierwokupu przez KOWR możliwe są dwa warianty:

(Wariant I) Skorzystanie przez KOWR z prawa pierwokupu:

Oświadczenie KOWR o nabyciu akcji składane jest w formie aktu notarialnego. Prawo pierwokupu akcji, o którym mowa w art. 3a ustawy, KOWR może wykonać w ciągu dwóch miesięcy od otrzymania skutecznego zawiadomienia. Przepisy dotyczące pierwokupu nieruchomości stosuje się w takim wypadku odpowiednio. Oświadczenie KOWR o nabyciu danych akcji na podstawie przysługującego prawa pierwokupu, składane jest w formie aktu notarialnego. KOWR wysyła zobowiązanemu z prawa pierwokupu ww. oświadczenie przesyłką poleconą nadaną za potwierdzeniem odbioru, a następnie publikuje na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR. Uważa się, że zobowiązany z prawa pierwokupu zapoznał się z treścią oświadczenia KOWR o wykonaniu prawa pierwokupu z chwilą jego publikacji na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR.
Jeżeli cena sprzedawanych akcji rażąco odbiega od ich wartości rynkowej, KOWR może w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o wykonaniu prawa pierwokupu, wystąpić do sądu o ustalenie ceny tych akcji. Sądem właściwym do ustalenia ceny zbywanych akcji lub udziałów jest sąd właściwy dla siedziby spółki.

(Wariant II) Nieskorzystanie przez KOWR z prawa pierwokupu:

  • niezłożenie w ustawowym terminie przez KOWR oświadczenia o nabyciu akcji lub pisemne poinformowanie zobowiązanego (zbywcy akcji) o nieskorzystaniu przez KOWR z prawa pierwokupu - oznacza, że KOWR nie skorzystał z prawa pierwokupu,
  • Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. pisemnie informuje nabywcę akcji o nieskorzystaniu przez KOWR z prawa pierwokupu.
  • nabywca akcji zgłasza się do POK PKO BP BM z następującymi dokumentami:
    -warunkową umowę sprzedaży akcji (w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza),
    - pismem GPW S.A. kierowanym do nabywcy o nieskorzystaniu przez KOWR z ustawowego prawa pierwokupu akcji (w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza).
Nabycie akcji w inny sposób



W przypadku nabycia akcji Spółki na podstawie zawarcia umowy innej niż umowa sprzedaży, jednostronnej czynności prawnej, orzeczenia sądu lub organu administracji publicznej lub organu egzekucyjnego, innej czynności prawnej lub innego zdarzenia prawnego (w tym podziału, przekształcenia bądź łączenia spółek handlowych) – KOWR przysługuje prawo nabycia tych akcji na postawie art. 4 ust. 1 w  związku z art. 4 ust. 6 ustawy.

Akcjonariusz:

  • Skompletowanie dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu.
  • Przesłanie do Spółki oryginałów wspomnianych dokumentów.

SPÓŁKA:

  • Spółka przesyła zawiadomienie do KOWR. Prawo nabycia akcji Spółki KOWR może wykonać w terminie 2 miesięcy od momentu otrzymania zawiadomienia Spółki.

Zależnie od skorzystania lub nieskorzystania z prawa nabycia akcji przez KOWR możliwe są dwa warianty:

(Wariant I) Skorzystanie przez KOWR z prawa nabycia akcji:

Oświadczenie KOWR o nabyciu akcji składane jest w formie aktu notarialnego. KOWR wysyła zobowiązanemu z prawa nabycia akcji oświadczenie przesyłką poleconą nadaną za potwierdzeniem odbioru, a następnie publikuje na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR. Uważa się, że zobowiązany z prawa nabycia zapoznał się z treścią oświadczenia KOWR o wykonaniu prawa nabycia akcji z chwilą jego publikacji na stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej KOWR. Jeżeli cena sprzedawanych akcji rażąco odbiega od ich wartości rynkowej, KOWR może w terminie 14 dni od dnia złożenia oświadczenia o wykonaniu prawa nabycia akcji, wystąpić do sądu o ustalenie ceny tych udziałów. Sądem właściwym do ustalenia ceny zbywanych akcji jest sąd właściwy dla siedziby spółki.

(Wariant II) Nieskorzystanie przez KOWR z prawa nabycia akcji:

  • niezłożenie w ustawowym terminie przez KOWR oświadczenia o nabyciu akcji lub pisemne poinformowanie zobowiązanego (zbywcy akcji) o nieskorzystaniu przez KOWR z prawa nabycia akcji - oznacza, że KOWR nie skorzystał z prawa nabycia akcji,
  • Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. pisemnie informuje nabywcę akcji o nieskorzystaniu przez KOWR z prawa pierwokupu.
  • nabywca akcji zgłosi się do POK PKO BP BM z:
    - dokumentami uzasadniającymi dokonanie wpisu;
    - pismem GPW S.A. kierowanym do nabywcy o nieskorzystaniu przez KOWR z ustawowego prawa nabycia akcji (w oryginale lub kopii potwierdzonej za zgodność z oryginałem przez notariusza).
UWAGA:



Samodzielne zawiadomienie o nabyciu akcji do KOWR przez zbywcę lub nabywcę akcji, które nastąpiło od dnia 26 czerwca 2019 r. z pominięciem Spółki jest NIESKUTECZNE.

Prawo nabycia akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. nie przysługuje KOWR w przypadku nabycia akcji m.in.: przez Skarb Państwa, przez osobę bliską zbywcy, w wyniku dziedziczenia ustawowego albo dziedziczenia przez rolnika indywidualnego. Osobą bliską w rozumieniu art. 2 pkt 6 Ustawy jest - zstępny (tj. dzieci, wnuki, prawnuki), wstępny (tj. rodzice, dziadkowie, pradziadkowie), rodzeństwo, dzieci rodzeństwa, rodzeństwo rodziców, małżonek, osoby przysposabiające i przysposobione oraz pasierbowie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 Ustawy o kształtowaniu ustroju rolnego, nabycie akcji dokonane niezgodnie z przepisami Ustawy jest nieważne.

KONTAKT:



W przypadku pytań i wątpliwości prosimy o kontakt w dni robocze w godzinach od 9:00 do  12:00.

nr tel.: (32) 60 38 639; (32) 60 38 708 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wypłata kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego

Ogłoszenie Zarządu Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów Spółki Akcyjnej z siedzibą w Katowicach o wypłacie kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego

 

Zarząd Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. z siedzibą w Katowicach (dalej jako „Spółka”) informuje, że:

  1. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki w dniu 3 kwietnia 2014 r. podjęło uchwałę w sprawie obniżenia kapitału zakładowego Spółki z kwoty 608 393 000,00 zł (sześćset osiem milionów trzysta dziewięćdziesiąt trzy tysiące złotych) do kwoty 547 553 700,00 zł (pięćset czterdzieści siedem milionów pięćset pięćdziesiąt trzy tysiące siedemset złotych) przez zmniejszenie wartości nominalnej każdej akcji o kwotę 1,00 zł (jeden złoty), tj. z kwoty 10,00 zł (dziesięć złotych) do kwoty 9,00 zł (dziewięć złotych).
  2. Zwyczajne Walne Zgromadzenie Spółki w dniu 27 czerwca 2014 r. podjęło uchwałę w sprawie obniżenia kapitału zakładowego Spółki z kwoty 547 553 700,00 zł (pięćset czterdzieści siedem milionów pięćset pięćdziesiąt trzy tysiące siedemset złotych) do kwoty 425 875 100,00 zł (czterysta dwadzieścia pięć milionów osiemset siedemdziesiąt pięć tysięcy sto złotych) przez zmniejszenie wartości nominalnej każdej akcji o kwotę 2,00 zł (dwa złote), tj. z kwoty 9,00 zł (dziewięć złotych) do kwoty 7,00 zł (siedem złotych).
  3. Uprawnionymi do otrzymania kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego w łącznej kwocie 3,00 zł (trzy złote) za każdą akcję są akcjonariusze, którym akcje przysługiwały w dniu 15 października 2014 r.
  4. Zgodnie z art. 456 § 3 Kodeksu spółek handlowych wypłata z tytułu obniżenia kapitału zakładowego:
    1. do kwoty 547 553 700,00 zł (pięćset czterdzieści siedem milionów pięćset pięćdziesiąt trzy tysiące siedemset złotych) – może nastąpić najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia wpisu obniżenia kapitału zakładowego do rejestru, który to termin upłynął w dniu 29 lipca 2015 r.,
    2. do kwoty 425 875 100,00 zł (czterysta dwadzieścia pięć milionów osiemset siedemdziesiąt pięć tysięcy sto złotych) – może nastąpić najwcześniej po upływie 6 miesięcy od dnia ogłoszenia wpisu obniżenia kapitału zakładowego do rejestru, który to termin upłynął w dniu 12 sierpnia 2015 r.

Celem realizacji powyższego uprawnienia należy zgłaszać się z aktualnym dokumentem tożsamości w siedzibie Spółki do pokoju nr 13b, w godzinach od 9.00 do 14.00 i złożyć dyspozycje wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału na prawidłowo wypełnionych formularzach „Dyspozycja wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego”, które są dostępne do pobrania na stronie internetowej Spółki pod adresem:


Zwrot z kapitału


Wiążącym dla Spółki jest wyłącznie prawidłowo wypełniony formularz udostępniony pod adresem internetowym wskazanym powyżej i podpisany w obecności upoważnionego pracownika lub przesłany listem poleconym zgodnie z poniższymi zasadami wraz z kompletem dokumentów potwierdzających wysokość poniesionych wydatków z tytułu nabycia akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A.


Uwaga! Wypełniony formularz dyspozycji wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału należy podpisać dopiero podczas składania dyspozycji w obecności upoważnionego pracownika Spółki.


Wypełnione i podpisane dyspozycje można również przesłać listem poleconym na adres: Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. z siedzibą w Katowicach ul. Wojewódzka 19, 40-026 Katowice. W takim przypadku własnoręczność podpisu pod dyspozycją musi zostać poświadczona przez notariusza.


Akcjonariusze nie mający miejsca zamieszkania w Polsce mogą złożyć dyspozycje wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału w siedzibie Spółki bądź przesłać listem poleconym (z podpisem uwierzytelnionym przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny) na adres Spółki.


Złożenie przez uprawnionego akcjonariusza do dnia 31 grudnia 2015 roku dyspozycji wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego przelewem na wskazany rachunek bankowy spowoduje dokonanie wypłaty najpóźniej do dnia 31 stycznia 2016 roku.


Dyspozycje wypłaty kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego złożone po dniu 31 grudnia 2015 roku będą realizowane w odstępach miesięcznych.


Uprawnieni akcjonariusze są uprawnieni do działania osobiście lub za pośrednictwem właściwie umocowanego pełnomocnika. Pełnomocnictwo może być udzielone w formie pisemnej z podpisem uprawnionego akcjonariusza poświadczonym notarialnie lub w formie aktu notarialnego i złożone w Spółce w oryginale. Pełnomocnik w takim wypadku składa swój podpis na dyspozycji wypłaty osobiście w siedzibie Spółki w obecności upoważnionego pracownika Spółki, a jeśli składa dyspozycje w drodze przesłania do Spółki listu poleconego, własnoręczność jego podpisu winna zostać poświadczona przez notariusza.


Pełnomocnictwo udzielone poza terytorium Rzeczpospolitej Polskiej musi być uwierzytelnione przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny, chyba że przepisy prawa lub umowy międzynarodowe, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, stanowią inaczej. Treść pełnomocnictwa musi być przetłumaczona przez tłumacza przysięgłego na język polski.


Wypłaty zwrotu kapitału w imieniu niepełnoletniego akcjonariusza może dokonać jego przedstawiciel ustawowy, opiekun lub kurator, po przedstawieniu prawomocnego postanowienia sądu opiekuńczego o jego ustanowieniu. Spadkobiercy uprawnionego akcjonariusza powinni przedstawić przy składaniu dyspozycji wypłaty akt zgonu uprawnionego akcjonariusza oraz prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku lub zarejestrowany akt poświadczenia dziedziczenia sporządzony przez notariusza.


Osoby współuprawnione z akcji powinny ustanowić na podstawie art. 333 § 2 Kodeksu spółek handlowych wspólnego przedstawiciela. Wszyscy współuprawnieni składają jednomyślnie oświadczenie o wysokości udziału każdego ze współuprawnionych we wspólności w celu prawidłowego obliczenia podatku oraz oświadczenie o wyborze wspólnego przedstawiciela, który w ich imieniu dokona wszystkich formalności związanych z wypłatami ze złożeniem dyspozycji wypłaty włącznie. Oświadczenia o wskazaniu wspólnego przedstawiciela mogą zostać złożone osobiście przez współuprawnionego w siedzibie Spółki, przesłane pocztą na adres Spółki lub dostarczone przez umocowanego przedstawiciela. W sytuacji, gdy oświadczenia o wskazaniu wspólnego przedstawiciela nie są składane osobiście przez współuprawnionych w siedzibie Spółki, muszą zostać złożone z podpisem notarialnie poświadczonym.


W celu załatwienia formalności związanych z wypłatą na rzecz współuprawnionych kwot należnych z tytułu obniżenia kapitału zakładowego wspólny przedstawiciel składa osobiście lub przesyła pocztą (z podpisem notarialnie poświadczonym) jedną wspólną dyspozycję wypłaty świadczeń z tytułu kapitału zakładowego, w jej treści wskazując sposób przekazania kwoty świadczenia.


Od należnej akcjonariuszom kwoty z tytułu obniżenia kapitału zostanie potrącony zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19% lub według stawki innej niż 19%, przewidzianej dla osób zagranicznych w umowach o unikaniu podwójnego opodatkowania, pod warunkiem przedstawienia wraz z dyspozycją wypłaty aktualnego oryginalnego certyfikatu rezydencji wraz z tłumaczeniem na język polski dokonanym przez tłumacza przysięgłego.


Osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej składają dyspozycje zgodnie z zasadami reprezentacji określonymi we właściwym rejestrze bądź umowie lub statucie i zobowiązane są do przedłożenia aktualnych odpisów powyższych dokumentów lub odpisu z właściwego rejestru.


Szczegółowe informacje można uzyskać w dni robocze w godzinach 9:00 – 12:00 pod numerem telefonu (32) 60 38 615.

 

 

 

Formularze do pobrania:

Dyspozycja wypłaty - osoba fizyczna.pdf

Dyspozycja wypłaty - osoba prawna.pdf

Najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi

I. Rejestr Akcjonariuszy i dematerializacja akcji
  • 1. Co to jest Rejestr Akcjonariuszy i kto go prowadzi?

    Rejestr Akcjonariuszy to prowadzony w systemie informatycznym wykaz Akcjonariuszy Spółki. Od 01 marca 2021 r. zastąpił on księgę akcyjną. Rejestr Akcjonariuszy prowadzony jest przez odrębny podmiot, który na podstawie ustawy jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.
  • 2. W jaki sposób oraz od kiedy i do kiedy najpóźniej Akcjonariusz może złożyć dokumenty akcji (odcinki zbiorowe akcji)?

    O miejscu i terminie, od którego dokumenty odcinków zbiorowych akcji będą mogły być składane, Spółka informuje 5-krotnie w Monitorze Sądowym i Gospodarczym, po raz pierwszy pod koniec września 2020 r. Stosowna Informacja ukaże się na stronie internetowej Spółki www.gpw.katowice.pl, w zakładce „Informacje dla Akcjonariuszy”. W praktyce, aby zapewnić sprawność wpisów w Rejestrze Akcjonariuszy najlepiej będzie złożyć dokumenty akcji do końca stycznia 2021 r. Z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną, ale także różną sytuację Akcjonariuszy (ich wiek, stan zdrowia) dopuszcza możliwość złożenia dokumentów akcji oraz wniosku o wpis do Rejestru Akcjonariuszy drogą korespondencyjną. Zastrzec jednak należy, że ryzyko dotarcia przesyłki do Spółki będzie obciążać Akcjonariusza.
  • 3. Co stanie się z dokumentami odcinków zbiorowych akcji?

    Dokumenty odcinków zbiorowych akcji podlegają złożeniu w Spółce, od dnia pierwszego wezwania do ich składania. Spółka wyda Akcjonariuszowi pokwitowanie złożenia dokumentów. Pokwitowanie to będzie miało charakter tylko dowodowy, nie stanowi ono podstawy wykonywania uprawnień i zbywania akcji. Dokumenty akcji utracą moc prawną z dniem 01 marca 2021 r. Dotyczy to także dokumentów, które nie zostały złożone w Spółce. Po dniu 01 marca 2021 r. dokumenty te nadal można jednak składać w Spółce w celu uzyskania wpisu do Rejestru Akcjonariuszy – ostatecznym terminem na złożenie tych dokumentów jest data 01 marca 2026 r.
  • 4. Czy księga akcyjna będzie nadal istnieć?

    Po 1 marca 2021 r. księga akcyjna przestanie stanowić podstawę wykonywania uprawnień przez Akcjonariuszy. Nie będą w niej dokonywane wpisy. Jej rolę przejmie Rejestr Akcjonariuszy. Księga akcyjna zostanie zamknięta i zachowana jedynie dla celów dowodowych.
  • 5. Czy akcje przestaną istnieć?

    Nie. Akcje nadal będą nadal istnieć, w takiej liczbie, o takiej wartości nominalnej, z takimi uprawnieniami jak dotychczas. Utrata mocy prawnej dotyczy tylko formy dokumentu odcinka zbiorowego akcji. Dokumenty te ponieważ zostaną zastąpione wpisem do Rejestru Akcjonariuszy. Od 01 marca 2021 r. Spółki nie będą już wydawać dokumentów akcji ani też nie będą prowadziły księgi akcyjnej.
  • 6. Jakie dokumenty musi złożyć Akcjonariusz, żeby zostać wpisanym do Rejestru Akcjonariuszy?

    Akcjonariusz powinien w Spółce złożyć: 1. oryginał odcinka zbiorowego akcji, 2. wypełniony wniosek o wpis do Rejestru Akcjonariuszy opatrzony własnoręcznym podpisem, 3. wypełniony druk p.t.: pokwitowanie.
  • 7. Złożenie akcji przez współuprawnionych

    Jeżeli akcje są przedmiotem współwłasności, złożenia dokumentów powinien dokonać wspólny przedstawiciel współuprawnionych bądź ustanowiony przez niego pełnomocnik. Wymagane będzie okazanie dokumentu potwierdzającego ustanowienie wspólnego przedstawiciela.
  • 8. Ile razy Spółka będzie wzywać Akcjonariuszy do złożenia dokumentów akcji w Spółce?

    Spółka ma obowiązek wezwać Akcjonariuszy pięciokrotnie do złożenia dokumentów akcji w spółce. Wezwania nie mogą być dokonywane w odstępie dłuższym niż miesiąc ani krótszym niż dwa tygodnie (pierwsze wezwanie musi nastąpić do dnia 30 września 2020 r., ostatnie do 30 stycznia 2021 r.).
  • 9. Czy osoba niewpisana do Rejestru Akcjonariuszy, ale posiadająca akcje w formie dokumentu, będzie nadal uważana za Akcjonariusza?

    Nie. Od 01 marca 2021 roku wobec Spółki uważać się będzie za Akcjonariusza tylko tę osobę, która będzie wpisana do Rejestru Akcjonariuszy.
  • 10. Co się stanie, jeśli Akcjonariusz posiadający dokument akcji nie zostanie wpisany do Rejestru Akcjonariuszy?

    Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 01 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w Rejestrze Akcjonariuszy. Dokument akcji zachowuje moc dowodową wyłącznie w zakresie wykazywania przez Akcjonariusza wobec Spółki, że przysługują mu prawa udziałowe, przez okres pięciu lat od dnia wejścia w życie nowelizacji k.s.h.
  • 11. W jakiej formie prowadzony jest Rejestr Akcjonariuszy?

    Rejestr Akcjonariuszy jest prowadzony w postaci elektronicznej, która może mieć formę rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych. Niezależnie od formy Rejestru Akcjonariuszy podmiot prowadzący ten Rejestr prowadzi go w sposób, który zapewnia bezpieczeństwo i integralność zawartych w nim danych.
  • 12. Kto ma dostęp do danych w Rejestrze Akcjonariuszy?

    Rejestr Akcjonariuszy jest jawny dla Spółki i każdego Akcjonariusza. Podmioty te mają prawo dostępu do danych zawartych w Rejestrze Akcjonariuszy za pośrednictwem podmiotu prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy i mają prawo żądać wydania, w postaci papierowej lub elektronicznej, informacji z Rejestru Akcjonariuszy.
  • 13. W jaki sposób Akcjonariusz będzie mógł potwierdzić po 01 marca 2021 r., że przysługują mu akcje?

    Jeżeli Akcjonariusz chce wykonywać uprawnienia z akcji, powinien wystąpić o wydanie tzw. świadectwa Rejestrowego. Zgodnie z art. 3286 § 1 k.s.h., na żądanie Akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy wystawia imienne świadectwo Rejestrowe (świadectwo Rejestrowe). Podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy jest obowiązany wydać dokument świadectwa Rejestrowego niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie tygodnia od dnia zgłoszenia żądania. Świadectwo Rejestrowe potwierdza uprawnienia wynikające z akcji, które nie mogą być realizowane wyłącznie na podstawie zapisów w Rejestrze Akcjonariuszy. Uwaga: świadectwo to nie będzie potrzebne do wypłaty dywidendy Akcjonariuszom wpisanym do Rejestru Akcjonariuszy. Jeżeli Akcjonariusz nie będzie chciał wykonywać praw z akcji, lecz tylko potwierdzić przysługującą mu liczbę akcji (np. wobec kupującego akcji, osoby obdarowanej), będzie mógł wystąpić o wydanie, w postaci papierowej lub elektronicznej, informacji z Rejestru Akcjonariuszy.
  • 14. Czy świadectwo Rejestrowe może być wystawione bezterminowo lub z terminem „do odwołania”?

    Zgodnie z art. 328 § 5 pkt 10 k.s.h, świadectwo Rejestrowe musi zawierać termin jego ważności. Może on być określony zarówno poprzez wskazanie określonej daty końcowej jego ważności, jak i poprzez wskazanie zdarzenia przyszłego, pewnego, tak, by można było precyzyjnie określić moment, w którym traci ono ważność. Nie może być wystawione bezterminowo lub do odwołania.
  • 15. Co się stanie, gdy Akcjonariusz utraci dokument imiennego świadectwa rejestrowego w czasie jego ważności?

    W razie utraty lub zniszczenia dokumentu świadectwa Rejestrowego przed upływem terminu jego ważności, na żądanie Akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu, podmiot prowadzący Rejestr Akcjonariuszy wystawia nowy dokument świadectwa Rejestrowego, po złożeniu przez tę osobę oświadczenia o fakcie i okoliczności zniszczenia lub utraty dokumentu świadectwa Rejestrowego (art. 3288 § 5 k.s.h.).
  • 16. Kiedy Akcjonariusz będzie mógł wziąć udział w Walnym Zgromadzeniu po 01 marca 2021 roku?

    Zgodnie z art. 406 § 1 k.s.h. uprawnieni z akcji oraz zastawnicy i użytkownicy, którym przysługuje prawo głosu, będą mieć prawo uczestniczenia w walnym zgromadzeniu Spółki niebędącej spółką publiczną, jeżeli zostali wpisani do Rejestru Akcjonariuszy co najmniej na tydzień przed odbyciem walnego zgromadzenia.
  • 17. Co w przypadku zgubienia lub zniszczenia dokumentu odcinka zbiorowego akcji?

    Od 1 marca 2021 r. uchylony został przepis dający podstawę do wprowadzenia statutowej procedury umorzenia dokumentów akcji. Tym samym nie ma możliwości składania wniosków o wydanie duplikatów dokumentów akcji.
  • 18. Jak ma postąpić firma inwestycyjna gdy zgłosi się do niej osoba z umową nabycia akcji (oraz dokumentami akcji) zawartą przed dniem zawarcia umowy ze spółką o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy?

    Umowa sprzedaży akcji jest dokumentem na podstawie, którego firma inwestycyjna może dokonać zmiany wpisu w Rejestrze Akcjonariuszy. Nie ma tu znaczenia czy taka umowa została zawarta przed zawarciem przez spółkę umowy o prowadzenie Rejestru Akcjonariuszy. Może ona zatem stanowić podstawę wpisu w tym Rejestrze. Istotne jest czy zbywca akcji figuruje jako Akcjonariusz w Rejestrze prowadzonym przez firmę inwestycyjną bądź przedstawia niezbędne dokumenty potwierdzające ten fakt.
  • 19. Co w przypadku zmiany danych osobowych/adresowych Akcjonariusza?

    Akcjonariusz, którego dane (np. nazwisko, adres zamieszkania) uległy zmianie powinien złożyć wniosek o aktualizację danych. Wniosek taki powinien zostać złożony bezpośrednio do Domu Maklerskiego prowadzącego Rejestr Akcjonariuszy.
II. Dywidenda
  • 1. Jak będzie wypłacana dywidenda po 01 marca 2021 r.?

    Dywidenda będzie wypłacana osobom ujawnionym w Rejestrze Akcjonariuszy w tzw. dniu dywidendy, czyli w dniu powzięcia uchwały walnego zgromadzenia o podziale zysku bądź w innym dniu wskazanym w tej uchwale, według którego ustala się listę Akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy. O sposobie wypłaty Akcjonariusze będą informowani odrębnymi ogłoszeniami i komunikatami. Niezależnie od przyjętej formy wypłaty wskazana jest aktualizacja danych Akcjonariuszy, które zmieniły się np. adresu zamieszkania lub adresu korespondencyjnego, czy numeru rachunku bankowego.
  • 2. Gdzie zgłaszać się po wypłatę dywidendy?

    Spółka informuje, że wypłata dywidendy pozostaje w gestii Spółki. Dom Maklerski prowadzący Rejestr Akcjonariuszy nie będzie pośredniczył w wypłacaniu dywidend. Każda dywidenda wymaga zgłoszenia przez Akcjonariusza osobnego wniosku o wypłatę.
  • 3. Czy można działać przez pełnomocnika?

    Każdy Akcjonariusz może ustanowić pełnomocnika, który będzie w jego imieniu dokonywał wszystkich lub niektórych czynności związanych z posiadanymi przez mocodawcę akcjami.
  • 4. Co powinni zrobić spadkobiercy Akcjonariusza?

    W razie śmierci Akcjonariusza, spadkobiercy powinni wpierw uzyskać prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia sporządzone przez notariusza. 1) Jeżeli nastąpi to przed 1 marca 2021 r., spadkobiercy poprzez wspólnego przedstawiciela powinni złożyć w Spółce prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia przez notariusza, jak również dokument akcji (odcinek zbiorowy) i wniosek o wpis do rejestru akcjonariuszy w celu dematerializacji i ujawnienia ich od 01 marca 2021 r. w Rejestrze Akcjonariuszy, a także umowę działu spadku lub umowę częściowego działu spadku, jeżeli została zawarta i dotyczy tych akcji. 2) Jeżeli nastąpi to po 01 marca 2021 r., a zmarły Akcjonariusz nie był jeszcze ujawniony w Rejestrze Akcjonariuszy, spadkobiercy poprzez wspólnego przedstawiciela powinni złożyć w Spółce prawomocne postanowienie sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo poświadczenie dziedziczenia przez notariusza, jak również dokument akcji (odcinek zbiorowy) i wniosek o wpis do rejestru akcjonariuszy w celu dematerializacji i ujawnienia ich w Rejestrze Akcjonariuszy, a także umowę działu spadku lub umowę częściowego działu spadku, jeżeli została zawarta i dotyczy tych akcji. 3) Jeżeli nastąpi to po 01 marca 2021 r., a zmarły Akcjonariusz był już ujawniony w Rejestrze Akcjonariuszy, spadkobiercy poprzez wspólnego przedstawiciela powinni odpowiednie dokumenty złożyć bezpośrednio podmiotowi prowadzącemu Rejestr Akcjonariuszy.
III. Pozostałe
  • 1. Prawo pierwokupu akcji przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Co to oznacza?

    Na podstawie art. 3a ust. 1 oraz art. 4 ust. 1 w zw. z art. 4 ust. 6 Ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego (dalej: „Ustawa”), Krajowemu Ośrodkowi Wsparcia Rolnictwa (dalej: „KOWR”) przysługuje odpowiednio prawo pierwokupu oraz prawo nabycia akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. (dalej: „Spółka”). Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. jest bowiem właścicielem/użytkownikiem wieczystym nieruchomości rolnych o łącznej powierzchni co najmniej 5 ha. 7
  • 2. Jaka jest cena akcji?

    Wartość nominalna 1 akcji Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów S.A. wynosi 7,00 zł (słownie: siedem złotych 00/100).
  • 3. Czy Spółka może polecić kogoś kto kupuje akcje?

    Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A. nie pośredniczy w kupnie/sprzedaży akcji Spółki.

Wystawienie duplikatu utraconego lub zniszczonego odcinka zbiorowego akcji

Od 1 marca 2021 r. uchylony został przepis dający podstawę do wprowadzenia statutowej procedury umorzenia dokumentów akcji. Tym samym nie ma możliwości składania wniosków o wydanie duplikatów dokumentów akcji.

Do pobrania:
- MSiG - Ogłoszenie 1 (zagubienie akcji) (PDF)
- MSiG - Ogłoszenie 2 (zagubienie akcji) (PDF)
- MSiG - Ogłoszenie 3 (zagubienie akcji) (PDF)

 

 

Górnośląskie Przedsiębiorstwo Wodociągów S.A.
ul. Wojewódzka 19, 40-026 Katowice
mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel: +48 32 6038 861
fax: +48 32 6038 614

KRS: 0000247533
NIP: 634-012-87-88
REGON: 271506695
Kapitał Zakładowy: 425 875 100 zł wpłacony w całości


2022 © Wszelkie prawa zastrzeżone.